سوالی دارید؟

چنانچه سوالی دارید می‌توانید از قسمت پایین پرسیده تا پاسخ آن را بیابید!

درس دهم : آشنایی با توابع

در این درس با مفهوم تابع یا Function در ActionScript آشنا خواهید شد .
توابع امکان استفاده مجدد از کد ها را فراهم می کنند ، به این ترتیب کد های مورد نظر نام گذاری شده و به راحتی می توان در قسمت های مختلف از آن استفاده نمود در ActionScript توابع به دو صورت built-in  و custom می باشند .
در ابتدا با توابع  built-in آشنا خواهید شد به این منظور فایل Using_Functions.fla را از انتهای آموزش دانلود کنید و با استفاده ازبرنامه Adobe Flash آن را بارگذاری کنید . در این فایل یک انیمیشن ساده با استفاده از motion guid ایجاد شده است . برای تست این فایل کلید های Ctrl + Enter را بفشارید ، همانطور که خواهید دید این فیلم به طور متوالی  پخش خواهد شد . برای توقف این فیلم می توانید از دستور stop که در واقع یک تابع built-in  می باشد استفاده نمایید . برای این کار در time line بر روی آیکن new layer کلیک کنید و نام actions را برای لایه جدید وارد کنید ، آخرین فریم را انتخاب کرده و کلیک F7 را بفشارید  تا یک blank keyframe  جدید ایجاد شود سپس فریم ایجاد شده را انتخاب کرده و کلید F9 را بفشارید . در  پنل actions تابع stop را به صورت زیر وارد نمایید .

stop();

برای تست فایل کلید های ctrl + enter را فشار دهید ، همانطور که مشاهده می نمایید پس از اتمام فیلم  نمایش مجدد آن متوقف می شود  به این ترتیب این تابع باعث توقف فیلم می شود ، در این مثال به کلمه ی stop نام تابع گفته می شود . تابع Stop را حذف کرده و تابع gotoAndStop را به صورت زیر وارد نمایید .

gotoAndStop(2);

با استفاده از این تابع می توان  فریم خاصی را برای توقف فیلم وارد نمایید . در این مثال و با استفاده از دستور بالا فیلم پس از یک بار نمایش در فریم ۲ متوقف می شود . برای تست فایل کلید های ctrl + enter را فشار دهید . همانطور که خواهید دید نتیجه کد شما حاصل شده است .
در ادامه درس می خواهیم نحوه ی ایجاد توابع custom را به شما آموزش دهیم .
ابتدا فایل writingFunctions.fla را از انتهای آموزش دانلود کرده و با استفاده از نرم افزار adobe flash آن را بارگذاری کنید . در این فایل یک movie clip با نام boarder_mc قرار دارد . درصورتی که movie clip را انتخاب کنید مشاهده خواهید کرد که یک نام در کادر instance name  برای آن وارد شده است . در time line  ابتدا لایه actions را قفل کرده و سپس keyframe موجود در آن را انتخاب نمایید . کلید F9 را بفشارید تا پنل actions باز شود ، در این مثال قصد داریم با استفاده از توابع custom  مشخصه های movie clip را تغییر دهیم . برای ایجاد تابع ابتدا باید کلمه ی function و سپس نام تابع را وارد کنید . نام این تابع را moveBorader قرار می دهیم . نحوه ی ایجاد تابع تقریبا مشابه با نحوه ی تعریف متغیر می باشد ، پس از نام تابع پرانتز باز و پرانتز بسته را وارد نمایید . پس از بستن پرانتز باید نوع داده برگشتی یا return را تعریف کنید ، در ادامه آموزش ها با انواع داده ها آشنا خواهید شد . برای این مثال بعد از علامت دو نقطه مقدار void را وارد کنید به این ترتیب هیچ مقداری برگشت داده نخواهد شد . در خط بعدی علامت آکولاد باز { وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید به این ترتیب علامت آکولاد بسته به صورت خودکار وارد می شود .
در داخل آکولاد رویداد مورد نظر را برای تابع وارد می کنیم . در این درس می خواهیم محل قرار گیری movie clip را در صفحه مشخص کنیم به این منظور دستور زیر را برای تعیین موقعیت movie clip  در محور y وارد کنید

boarder_mc.y = 50;

به این ترتیب movie clip با فاصله ۵۰ پیکسل از بالای صفحه قرار می گیرد در خط بعدی برای چرخاندن movie clip مشخصه rotation را به صورت زیر وارد نمایید

boarder_mc.rotation  = 45;

به این ترتیب movie clip به میزان ۴۵ درجه چرخانده می شود . حال می خواهیم تابع را فراخوانی کنیم . برای این کار در خارج از تابع دستور زیر را وارد نمایید

moveBoarder();

برای تست کد کلید ctrl + enter را فشار دهید . همانطور که خواهید دید movie clip بر اساس مشخصه های وارد شده قرار گرفته است

video-icon

flash-file-icon

flash-file-icon

پسورد : cmsystem.ir

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های ضروری با علامت مقابل نشانه‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این تگ‌های HTML استفاده نمائید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>