سوالی دارید؟

چنانچه سوالی دارید می‌توانید از قسمت پایین پرسیده تا پاسخ آن را بیابید!

درس سوم : استفاده از چندین لایه تحت راهنما

lesson-3-using-multiple-guided-layers

یک لایه تحت راهنا ( guide layer ) می تواند بر چندین لایه تحت راهنما ( guided layer ) اثر گذاشته و حرکتهایی را ایجاد کند که همگی از یک مسیر تبعیت می کنند . این کار برای تولید انیمیشن هایی که در آنها زیادی شی باید در یک مسیر حرکت کنند مناسب است مانند رژه سربازان ، حرکت گلبولهای قرمز خون از درون سرخرگ ، شلیک متوالی گلوله از یک تفنگ و حرکت یک گله گوسفند. با اینکه هر نمونه ممکن است تغییر کند ولی شما مسیر حرکت عمومی  همگی نمونه ها را در یک لایه راهنما کنترل می کند .
مثلا تعداد زیادی  برگ می تواند از طریق یک لایه راهنما در صحنه به حرکن درایند . لایه راهنما ، مسیر حرکت آنها را در باد تعیین می کند . هر کدام از برگ ها می توانند تغییرات مختصری در لایه های تحت راهنمای مختلف داشته باشند . با تغییر مسیر در لایه راهنما  ، تمامی برگ ها نیز تغییر مسیر خواهند داد . استفاده از یک لایه راهنما برای هدایت تعداد زیادی نمونه ، مثالی از ساخت انیمیشن های پیچیده  ( در این مثال حرکت برگها ) از قسمت های بسیار ساده ( یک لایه راهنما و یک سمبل برگ ) است .
قرار دادن لایه تحت راهنمای دوم زیر لایه راهنما
–    لایه تحت راهنمای اول را انتخاب و روی شمایل Insert Layer کلیک کنید .
–    لایه تحت راهنمای دوم بالای لایه تحت راهنمای اول ظاهر می شود .

۰۱

یا یک لایه معمولی را با ماوس گرفته و زیر لایه راهنما بکشید .
لایه معمولی تبدیل به لایه تحت راهنما می شود .

۰۲

افست کردن لایه تحت راهنمای دوم

  • لایه تحت راهنمای دوم را همانطور که قبلا ذکر شد بسازید و نمونه برگی را که می خواهید حرکت دهید به ای نلایه بکشید .

۰۳

۲-    نمونه را در لایه تحت راهنمای دوم انتخاب کرده و ابزار Free Transform را از جعبه ابزار بر گزینید .
دستکهای کنترل ( control handles ) اطراف نمونه به همراه یک دایره سفید میان ان که نماینده نقطه ثبت ( registration point ) نمونه است پدیدار می شوند .

۰۴

۳-    با ماوس ، نقطه ثبت را به مکانی جدید منتقل کنید .
نقطه جدید هر جایی می تواند باشد حتی خارج از محدوده دستکهای کنترل .

۰۵

۴-    حال ابزار Arrow را زا جعبه ابزار انتخاب و اطمینان حاصل نمایید که گزینه Snap to point روشن باشد .
۵-    نمونه جدید را با ماوس گرفته و از نقطه ثبتش روی ابتدای مسیر لایه راهنما قرار دهید .

۰۶

۶-    حال یک فریم کلیدی  به عنوان فریم آخر وارد کنید
نمونه ایجاد شده در فریم آخر دارای همان نقطه ثبت جا به جا شده در فریم اول است .
۷-    حال نمونه ها را در فریم آخر روی انتهای مسیر لایه  راهنمای قرار داده و یک motion tween بین دو فریم کلیدی اعمال کنید .
نمونه دوم نیز مانند نمونه اول از مسیر تبعیت می کند . با این حال تغییر مکان نقطه ثبت نمونه دوم باعث افست شدن حرکت آن می شود .

۰۷

تغییر در زمان حرکت لایه تحت راهنمای دوم
۱-    کار را با مثال قبل دنبال می کنیم . در لایه تحت راهنمای دوم ، با ماوس فریم کلیدی اول را گرفته و چند فریم آن را به فریم کلیدی آخر همان لایه نزدیک کنید . با این کار ، حرکت برگ در لایه دوم دیرتر از لایه اول شروع می شود ولی حرکت هر دو برگ در یک زمان به پایان می رسد .

۰۸

۲-    آخرین فریم کلیدی لایه تحت راهنما اول را با ماوس گرفته و کمی عقب بکشید . اکنون هر دو برگ یک مسیر را در زمان های مختلف طی می کنند .

۰۹

۳-    با حرکت دادن فریم های کلیدی اول و آخر لایه های تحت راهنما ، زمان حرکت  آنها را تغییر دهید .
نکته :
با قرار دادن نمونه برگها در نقاط مختلف مسیر لایه راهنما ، تغییراتی را در لایه تحت راهنمای دوم ایجاد کنید . لازم نیست نمونه ها برای حرکت حتما در نقطه آغاز یا پایان مسیر لایه راهنما باشند . می توانید با ساخت سمبل های گرافیکی متحرک روی مسیر حرکت لایه راهنما ، کار خود را پیچیده تر کنید . سمبل های متحرک می توانند روی مسیر لایه راهنما با داشتن حرکتی معین حرکت کنند .

افزودن تغییرات مکانی به چندین لایه تحت راهنما
۱-    برای ویرایش برگ یا سمبل گرافیکی مورد نظر ، وارد محیط ویرایش سمبل ( symbol-editing ) شوید .
۲-    در محیط ویرایش سمبل ، تمامی اجزای این سمبل گرافیکی را انتخاب و آن را به یک سمبل گرافیکی دیگر تبدیل کنید . این کار باعث می شود که بتوانید حرکتی را برای سمبل گرافیکی اول به وجو اورید .
۳-    یک حرکت بسته بسازید

۰۱۰

این نوع انیمیشن در جایی تمام می شود که قبلا شروع شده بود .
۴-    از محیط ویرایش سمبل خارج شده و فیلم را دوباره اجرا کنید تا ببینید چگونه حرکت سمبل گرافیکی با حرکت روی صحنه اصلی یکپارچه می شود .

۰۱۱

نکته »
در پنل Property Inspector ، با انتخاب گزینه های play mode و تغییر شاخص First می توانید نتایج متفاوتی به دست اورید . با تغییر در فریم ابتدایی چرخه های متحرک ، از یکسان بودن حرکت سمبل ها جلوگیری می کنید .

۰۱۲

۰۱۳

با این حال چرخاندن سمبل ها باعث پیچیدگی و جذابیت بیشتر و تصادفی به نظر رسیدن حرکات می شود . با چرخاندن نمونه های خود در مسیر لایه راهنما ، نتایج متفاوتی به دست آوردید .

flash-file-icon

پسورد : cmsystem.ir

ارسال یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های ضروری با علامت مقابل نشانه‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این تگ‌های HTML استفاده نمائید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>